lørdag 14. mars 2015

Sanna Sarromaa, synes du ikke skjønnhet er herlig?!

I kronikken "Når kjønn styrer lønn" fikk jeg inntrykk at Sanna Sarromaa anså kvinnelig seksualitet som produkter av patriarkalsk makt og burde helst fjernes. Et slikt synspunkt virker ganske rart for meg. Jeg synes alltid at det er naturlig at mennesker liker skjønnhet. Man liker skjønne personer akkurat som man liker vakre blomster, vakre naturer og vakre kunstverk. Dette gjelder med begge kjønn.

Jeg tviler ikke på at skjønnhet i visse yrker påvirker inntekt. Det er ikke uten grunner at Hollywood har samlet så mange skjønner damer og menn med seg. Men dette har lite med kjønnsdiskriminering å gjøre. Jeg tror at vakker utseende kan være en overlegenhet for en kvinne i et materialistisk samfunn, akkurat som vakker utseende kan være en overlegenhet for en mann i vårt patriarkalske samfunn. Men man likevel får ikke en jobb som man ikke er kvalifisert til selv om man er pen, og man kan ikke tjene godt hvis man bare har et deilig utseende. Kvalifikasjon er alltid viktigere enn selv skjønnhet.

Skjønnhet er krydder til daglig liv og den har mange positive effekter. Skjønnhet er også en rett som alle kan få. En kinesisk gamle visdom sier det finnes ingen stygg dame, men bare lat dame. Hvilken som helst dame kan bli vakker hvis hun vil stelle seg fint. Dette gjelder også for menn. Sanna Sarromaa, du mener mange kvinner bruker for mye tid til å pynte seg. Hvor mye tid kan en kvinne bruke på å pynte seg varier selvfølgelig med ulik personlig forhold. Sanna Sarromaa, hvor mye tid er passelig, synes du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar